Uudet teknologiat ja digitalisaatio muuttavat maailmaa – ja sillä on suuria vaikutuksia yrityksiin. Uusia teknologioita syntyy kuin sieniä sateella, minkä seurauksena ilmestyy myös uusia digitaalisia termejä eli muotisanoja tai ”buzzwordeja”.
Mikä merkitys oikeastaan on sillä, kun puhutaan sellaisista konsepteista kuin big data, tekoäly ja koneoppiminen? Mitä se tarkoittaa yrityksille ja miten voit soveltaa niitä omassasi? Miten luot todellista arvoa?
Tässä artikkelissa kerrotaan miten juuri sinä voit soveltaa uutta teknologiaa työskennelläksesi tehokkaammin. Seuraavaksi avaamme joitakin tärkeimpiä muotisanoja auttaaksemme sinua soveltamaan ja hyödyntämään niitä liiketoiminnassasi.
Big data
Käyttäessämme yhä enemmän verkkopalveluja tuottamamme tiedon määrä kasvaa nopeasti. Tänä päivänä dataa luodaan jokaisena päivänä noin 2,5 triljoonaa tavua. Yli 90 prosenttia kaikesta maailman datasta on luotu vain kahden viime vuoden aikana. Luvut ovat häkellyttäviä ja datan syntymisnopeuden odotetaan kasvavan edelleen seuraavan vuoden aikana.
Dataa syntyy kaikenlaisesta – nettishoppailusta, kartoista, sosiaalisesta mediasta, digitoiduista laskuista, Google-hauista ja Spotifyn kuuntelusta.
Mitä tämä tarkoittaa yrityksille ja miksi sen pitäisi kiinnostaa sinua? Yritykset, jotka pystyvät hyödyntämään tätä dataa, saavat paljon lisää tietoa nykyisistä ja tulevista asiakkaistaan sekä siitä, mitä asiakkaat haluavat, milloin ja miten. Vaikkapa Amazon voisi yhdistää historiatietoja sääennusteista käyttäjiensä ostokäyttäytymiseen ja löytää mielenkiintoisia korrelaatioita hyödynnettäväksi. Esimerkiksi, asiakkaat aurinkoisissa maissa tai osavaltioissa etsivät ja ostavat enemmän aurinkovoidetta, kun ennusteissa luvataan aurinkoista säätä. Amazon voisi tuotteistaa tämän tiedon julkaisemalla kyseisiä tuotteita etusivullaan käyttäjille, joiden sijaintiin on ennustettu aurinkoista säätä.
Tämä antaa tietenkin kilpailuetua yhtiöille, joilla on pääsy suuriin datamääriin.
Me Azetsilla käsittelemme runsaasti yli 20 000 asiakkaamme dataa, aina heidän asiakkaidensa ostokäyttäytymisestä heidän työntekijöidensä poissaolomääriin (luonnollisesti GDPR:n mukaisesti). Pyrimme kaiken aikaa löytämään tästä datasta hyödyllisiä oivalluksia asiakkaidemme avuksi.
Tekoäly
Olemme kuulleet tekoälystä (AI) paljon viime vuosien aikana. Tekoälylle on useita eri määritelmiä, mutta yleisesti ottaen se liittyy tietokoneen ja ohjelmiston kykyyn toimia kuin ihminen ja tehdä perusteltuja päätöksiä.
Liiketoiminnassa tekoälyä käytetään usein kehittämään parempaa asiakaspalvelua ja parempia asiakaskokemuksia. Tekoäly pystyy palvelemaan satoja asiakkaita vuorokauden ympäri ja tunnistamaan asiakkaiden tarpeet näiden käytöksen perusteella. Tekoäly vauhdittaa (big) datan analysointia. Kun rutiinityötä voidaan tehdä ilman ihmisiä, ihmistyövoima vapautuu toimimaan strategisesti merkityksellisempien tehtävien parissa.
Tekoälyä käyttävät yleisesti monet toimijat, kuten teollisuus, datalouhinta, markkinointi, peliteollisuus ja rahoitusala. Toimialasta riippumatta tekoälyn käyttöönotto ja sen menestys on kiinni hyvästä johtajuudesta.
Lue lisää: Tekoälyä menestyksekkäästi hyödyntävät johtajat korvaavat ne, jotka eivät käytä sitä.
Meillä Azetsilla on omat kehitystiimit, jotka luovat ja parantavat kaiken aikaa erilaisia verkkopohjaisia sovelluksia tavoitteenaan tehostaa asiakkaidemme ulkoistusprosesseja. Useimmat sovelluksista ovat saatavilla Cozone-portaalissamme. Aiheet, joissa hyödynnämme tekoälyä ja koneoppimista sovelluksissamme ovat kirjanpito ja aikaraporttien hyväksyminen. Yritämme myös jatkuvasti löytää uusia kohteita, joissa tekoälyä ja koneoppimista voidaan käyttää sovellusten parantamiseen.
Koneoppiminen
Koneoppiminen on tekoälyn alaluokka. Sen tarkoitus on saada ohjelmisto toimimaan paremmin pohjatiedon ja mahdollisen käyttäjäkäytöksen perusteella. Esimerkiksi hakukoneet tuottavat osuvampia tuloksia hakuhistoriaan perustuen. Koneoppiminen automatisoi tiedon tulkinnan ja laajentaa laitteen tarkastelukykyä monimutkaisten algoritmien kautta.
Koneoppiminen on jo hyvää vauhtia muuttamassa monia aloja. Koneet pystyvät hoitamaan väsymättä monia rutiinitehtäviä ilman ihmisen väliintuloa. Tekoäly ja koneoppiminen täydentävät ja automatisoivat yhä monimutkaisempia organisaation toimintoja samalla, kun robotit ja botit kiihdyttävät bisnestä. Koneet muokkaavat ja korvaavat olemassa olevia työtehtäviä luoden samalla uusia mahdollisuuksia. Kun joitakin tehtäviä menetetään, tarvitaan ihmisiltä uusia taitoja. Kone ei korvaa mielipiteitäsi, näkemyksiäsi tai syvää asiakasymmärrystä.
Botit ja verkkorobotit
Liikemaailmassa botit ovat jo toiminnassa. Ne on määritetty hoitamaan automaattisesti tiettyjä yksinkertaisia tehtäviä. Luultavasti olet vastikään törmännyt botteihin vaikkapa chatissa tai verkkopalveluita tarjoavassa asiakaspalvelukanavassa. Bottien kanssa voidaan käydä kokonainen keskustelu ilman minkäänlaista myynti- tai asiakaspalveluhenkilön osallistumista.
Botit mahdollistavat 24/7-kanssakäynnin asiakkaiden kanssa ja jonkin perustason asiakaspalvelun. Botit vähentävät resurssiriippuvaisen manuaalisen asiakaspalvelun tarvetta, lisäävät palvelunopeutta ja jättävät aikaa muille tehtäville. Kaikki tämä laskee asiakaspalvelukustannuksiasi.
Azets on tehnyt boteilla kokeiluja, mutta olemme vielä alkuvaiheessa. Tässä on kehittäjiemme esimerkki pyynnöstä, jonka Azetsin botti voisi tulevaisuudessa pystyä hoitamaan:
Ohjelmointirajapinta – API
Nopeiden ja helppokäyttöisten digitaalisten työkalujen määrä on nousussa. Kun useat eri ohjelmistotoimittajat esittelevät uusia työkaluja, on entistä tärkeämpää ymmärtää, että järjestelmien väliset yhteydet perustuvat standardeihin.
Perinteisesti yhdistettävät järjestelmät käsitellään integrointiprojekteissa. API (Application Programming Interface) nousee usein esiin ohjelmistointegraatioiden yhteydessä. API on ohjelmointirajapinta, joka välittää tietoa toisille sovelluksille tai tietojärjestelmille. APIa tarvitaan erilaisten ohjelmistojen yhteen sovittamiseen. API esimerkiksi mahdollistaa digitaalisen tiedonsiirron integroidessa uutta pilvipalvelua laajempaan järjestelmään.
APIn liiketoimintahyödyt syntyvät usein sen tehokkaasta käytöstä. Yrityksillä on usein käytössään monia, mahdollisesti sekä uusia että vanhoja sisäisiä järjestelmiä, jolloin samaa tietoa saattaa löytyä eri tavoin useista paikoista. APIn avulla on mahdollista luoda yhtenäinen tietojenhallintatapa. Hyödyt syntyvät järjestelmien välisen tuplatyön vähentämisestä, aina ajantasaisesta tiedosta ja helposta käytettävyydestä.
Tietojen yhdistäminen verkkopalvelujen kautta on paljon turvallisempaa ja tehokkaampaa kuin tiedostojen käyttäminen. Niinpä pyrimme aina auttamaan asiakkaitamme tiedon integroinnissa heidän sisäisistä järjestelmistään meille. Esimerkkinä tästä Cozone-asiakasportaali.
Kryptovaluutta ja lohkoketju
Kryptovaluutat ovat herättäneet valtaisaa mediahuomiota viime vuosina. Valuuttakurssien nopeat muutokset ovat synnyttäneet suurta kiinnostusta digitaalista valuuttaa kohtaan. Mutta mistä kryptovaluutassa on oikeasti kyse ja liittyykö siihen todellisia bisnesmahdollisuuksia?
Kryptovaluutta on rahan digitaalinen muoto, periaatteessa digitaalinen, virtuaalinen valuutta. Jo kymmenen vuotta sitten lanseerattu Bitcoin on kaikkein tunnetuin kryptovaluutta. Bitcoinin jälkeen on syntynyt satoja erilaisia kryptovaluuttoja (vaihtoehtovaluutta tai ”altcoin”). Kryptovaluuttaa eivät säätele pankki tai valtio, ja sen arvo määräytyy kysynnän ja tarjonnan mukaan.
Valtaosa kryptojärjestelmistä pohjautuu lohkoketjuteknologiaan. Lohkoketjuteknologia mahdollistaa hajautetun ja täysin läpinäkyvän tietokannan, jota voi ylläpitää kuka tahansa. Valuutta siirtyy lähettäjältä vastaanottajalle maailmanlaajuisesti ilman pankkeja tai muita välikäsiä.
Tietyn aikavälin tapahtumat tallentuvat lohkoketjun lohkoihin. Ketju on hajautettu hallitsemaan lukemattomia eri tietokoneita. Tiedon rekisteröinnin jälkeen sitä ei voi enää muuttaa. Näin toiminta on täysin läpinäkyvää.
Kryptovaluuttaa louhitaan tietokoneella. Tietokone ratkoo jatkuvasti vaikeutuvia algoritmeja, ja ratkaisusta syntyy uutta kryptografista valuuttaa. Suurin osa valuutasta luodaan louhinnan alussa, jolloin matemaattiset ongelmat ovat helppoja. Kun lähestytään kryptovaluuttojen enimmäismäärää, laskutehtävistä tulee vaikeampia ja raskaampia.
Ja lopuksi – lisätään sanalistalle vielä yksi asia, josta saatat olla kiinnostunut: ohjelmistorobotiikka (RPA). Ohessa linkit ohjelmistorobotiikkaa käsitteleviin blogikirjoituksiimme:
- Ohjelmistorobotiikka liiketoiminnassa: 8 vinkkiä
- Ohjelmistorobotiikalla tehoa palkanlaskijan työhön
- RPA toimii – tulokset puhuvat puolestaan
- Ohjelmistorobotiikkaa käytännönläheisesti
——————————————-
Taloushallintoa haluamaasi tapaan
Henkilökohtainen kirjanpitäjäsi, online-taloushallintoa tai neuvontapalveluita. Azets huolehtii taloushallinnostasi A:sta Ö:hön. Räätälöimme palvelumme ja ratkaisumme yrityksellesi ja sen erityistarpeille. Yksinkertaisesti taloushallintoa haluamaasi tapaan.