Paljonko työntekijä oikeastaan maksaa?

HR | 23.09.2024

Kirjoittaja Azets Finland

Paljonko työntekijä oikeastaan maksaa ja mitkä kustannukset sinun tulee ottaa huomioon, jos haluat palkata uuden työntekijän yritykseesi? Henkilöstökustannuksiin kuuluvat kaikki työntekijöiden palkkaamiseen ja pitämiseen liittyvät kulut peruspalkan lisäksi. Todellisten kustannusten laskeminen voikin olla vaikeaa. Yrityksen terveeen talouden varmistamiseksi on tärkeää ymmärtää ja optimoida nämä kustannukset.

Mitä ovat henkilöstökustannukset?

Henkilöstökustannukset kattavat kaikki kustannukset, jotka liittyvät työntekijöihisi ja heidän työsuhteeseensa. Usein otetaan huomioon vain muutama tekijä, kun lasketaan kokonaiskustannuksia, mutta henkilöstökustannuksiin sisältyvät esimerkiksi rekrytointi, eläke ja sairauspoissaolot. Henkilöstökustannukset kattavat siis kaikki yrityksesi työntekijöihin liittyvät kulut.

Mitä työntekijä maksaa palkan lisäksi?

Kun otetaan kaikki työntekijään kohdistuvat kulut huomioon, vastaavat kulut noin 30-50 % palkasta, joissain tapauksissa jopa enemmän. Ne tulee ottaa huomioon laskettaessa henkilöstökustannuksia.

Tässä on yleiskatsaus joihinkin kustannuksiin, jotka sinun tulee huomioida palkatessasi uuden työntekijän:

  • rahapalkka ja mahdolliset luontoisedut 
  • vakuutukset: 
    • työeläkevakuutus
    • sairausvakuutusmaksu
    • tapaturmavakuutus
    • työttömyysvakuutus
    • ryhmähenkivakuutus
  • työterveyshuolto 
  • matka- ja majoituskulut 
  • bonukset 
  • virkistysbudjetti (joululounas jne.) 
  • henkilökunnan lahjat 
  • työvaatteet 
  • lounas-, virike, auto- ja asunto- ym. edut 
  • työvälineet (kuten tietokone, puhelin) ja liittymät, työvaatteet 
  • koulutus ja kurssit 
  • lomarahat 
  • sairauspäivät, lomapäivät, pekkaset /työajanlyhennysvapaat, vanhempainvapaat  – tuottavuuden puute
  • rekrytointikustannukset
  • perehdytys 
  • palkanlaskenta 

Lataa: Miten valita henkilöstöedut? -vinkkilista

Työntekijöiden palkka on osa henkilöstökustannuksia

Työntekijöiden palkka voi olla suurin kustannus yritykseen tilinpäätöksessä toimialasta riippuen.

Kun palkkaat työntekijän, neuvottelette palkasta. Mutta työntekijä ei saa koko palkkasummaa, koska osa henkilöstökustannuksista, kuten sivukulut, maksetaan palkasta. Tämä laskelma tehdään yleensä palkanlaskennan yhteydessä. Työnantajana sinun tehtäväsi on varmistaa, että työntekijäsi saavat oikean palkan ajallaan ja sinä saat oikean osuuden henkilöstökustannuksiin.

Mitä työntekijä maksaa vuodessa?

Yksittäisen työntekijän tarkkojen henkilöstökustannusten arvioiminen voi olla vaikeaa. Se voi vaihdella toimialan ja työsuhteen mukaan, mutta myös odottamattomien kustannusten, kuten sairauden, vuoksi. Lisäksi on määriteltävä, mitkä kustannukset tulisi laskea henkilöstökustannuksiksi. Onko rekrytointi henkilöstö- vai HR-kustannus? Tuleeko hallinnolliset kustannukset ottaa huomioon? Ja pitäisikö sinun jo nyt ajatella tulevia irtisanoutumiseen liittyviä kustannuksia?

Useimmat henkilöstökustannukset ovat kiinteitä, mutta ne voivat vaihdella yrityksesi olosuhteiden mukaan, ja siksi tämä on erä, joka voi tehdä sekä pienistä että suurista yrityksistä haavoittuvia. Tästä syystä sinun tulee olla erityisen tarkkaavainen, kun lasket yrityksesi henkilöstökustannuksia.

BI-työkaluista saat tukea kustannusten tarkkailuun ja ennustamiseen. Laadukkailla työkaluilla voit esimerkiksi arvioida tarkkaan lomakauden sijaistarpeet ja niiden kustannukset. Lue lisää blogista: BI-työkaluilla tehoa HR-johtamiseen ja kustannus­­säästöjä

Voinko vähentää henkilöstökustannuksiani?

Työnantajana voit vähentää työntekijöille maksetut palkat ja niihin liittyvät sivukulut, kuten sosiaaliturvamaksut, eläkemaksut ja muut lakisääteiset maksut, yrityksen verotettavasta tulosta. Siksi on tärkeää, että optimoit verotuksesi, jotta saat täyden vähennyksen henkilöstökustannuksistasi.

Voit myös vähentää henkilöstökustannuksia ulkoistamalla tehtäviä, jotka eivät ole osa yrityksesi ydintoimintaa. Näitä voivat olla esimerkiksi siivous, ruokala, IT, palkanlaskenta, kirjanpito ja HR. Lue lisää siitä, miten voimme auttaa yrityksesi kirjanpidon, palkanlaskennan ja HR:n hallinnassa.

Vaihtoehtoja uuden työntekijän palkkaamiselle

Joissakin tapauksissa voi olla kannattavaa käyttää interim-konsulttia tai sijaista uuden työntekijän palkkaamisen sijaan. Olemme laatineet oppaan, joka selittää projektipohjaisen resurssimallin ja työsuhteen edut, miten väliaikainen rekrytointiprosessi etenee ja milloin on järkevintä käyttää väliaikaista apua.

FAQ - Usein kysytyt kysymykset

Mitä työntekijä maksaa?

Nyrkkisääntönä on, että henkilöstökustannukset, palkan lisäksi, vastaavat 30-50 % kokonaiskustannuksista, jotka sinun tulee ottaa huomioon laskettaessa henkilöstökustannuksia.

Mitä henkilöstökustannukset kattavat?

Henkilöstökustannukset ovat kaikki kustannukset, jotka liittyvät henkilöstön palkkaamiseen. Merkittävin kustannus on itse palkka, mutta siihen voi sisältyä esimerkiksi joululounas, työasut tai palkanlaskentatoimiston maksut.

Mikä on interim-asiantuntija?

Interim-konsultointi tarkoittaa, että yrityksesi palkkaa interim-konsultin ratkaisemaan tietyn tehtävän tai täyttämään väliaikaisen paikan yrityksessä, sen sijaan että palkkaisit uuden, vakituisen työntekijän.

Tarvitsetko apua tai neuvontaa?

Jos tarvitset apua neuvoja yrityksesi henkilöstökustannuksiin liittyen, HR-asiantuntijamme voivat auttaa. Tutustu myös Interim-palveluihimme

Asiantuntijamme auttavat pysymään ajan tasalla muutosten suhteen. Tilaa Azetsin uutiskirje ja saat tuoreimmat blogit ja webinaarikutsut suoraan sähköpostiisi.

Kyllä. Haluan saada Azetsilta uutiskirjeen, tietoa palveluista, kutsuja tapahtumiin ja webinaareihin.

Hyväksyn tietosuojakäytännöt. Voin milloin tahansa muokata tilauksiani tai perua viestit.

post author

Kirjoittajasta Azets Finland

Azets on talous-, palkka-, HR- ja neuvonantopalveluja sekä niitä tukevia teknologiaratkaisuja tarjoava yritys, joka palvelee asiakkaita henkilökohtaisesti niin digitaalisesti kuin paikallisesti.