Hallinnollisen työmäärän vähentäminen. Siihen pohditaan ratkaisuksi automaatiota yhä useammin organisaatioissa.
Nykypäivänä tiedon määrä yrityksissä on valtava. Jo pelkästään matka- tai ostolaskujen tarkastukseen menevä aika saatetaan mitata viikkotasolla tunneissa. Mitä manuaalisempi prosessi on, sitä enemmän aikaa se vie. Hyvä uutinen on, että automaatiolla prosessia saadaan tehostettua merkittävästi.
Toiminnanohjausjärjestelmä Dynamics 365 Business Central on tehokas, yrityksen liiketoiminnan mukaan skaalattavissa oleva ratkaisu keskisuurille ja suurille yrityksille. Yrityksen tarpeisiin sopivaksi järjestelmää voidaan mukauttaa ohjelmistointegraatioiden avulla, jolloin prosessit ja järjestelmät yhdistyvät toimivaksi kokonaisuudeksi. Tieto kulkee eri järjestelmien välillä ilman manuaalisia tiedon siirron vaiheita ja inhimillisiä virheitä.
Taloushallinnon prosesseja sekä talousjohdon ja taloushallinnon parissa työskentelevien työtä on mahdollista helpottaa merkittävästi. Kirjanpitoa varten tarvitaan monenlaista tietoa eri järjestelmistä. Toimialasta riippuen tarvittava tieto saattaa olla esimerkiksi kassa- tai varastonhallintajärjestelmässä, josta se saadaan siirtymään integraation avulla kirjanpitojärjestelmään.
Millaisiin ohjelmistoihin taloushallinnon ohjelmiston voi integroida?
Olemme rakentaneet lukuisia integraatioita esimerkiksi ostolaskujen kierrätysjärjestelmiin, matkalaskuohjelmistoihin, raportointijärjestelmiin ja myyntijärjestelmiin. Lähes kaikkiin käyttöönottoihin olemme toteuttaneet myyntilaskujen lähetyksen sähköisinä verkkolaskuina tai kuluttajille suuntautuvina e-laskuina ja suoramaksuina.
Jos puhutaan esimerkiksi laskutusjärjestelmän integraatioista, erilaisia integroitavia ratkaisuja on monenlaisia toimialan mukaan. Hoiva-alalla tämä tarkoittaa potilastietojärjestelmää, ravintolapuolella kassajärjestelmää. Yhtä lailla integraatioita tarvitaan CRM:iin, projektiseurannan työkaluihin, BI-ratkaisuihin ja moniin muihin järjestelmiin, joissa on kirjanpidon tarvitsemaa dataa.
Liiketoiminnan tuntemus pohjana onnistuneelle toteutukselle
Mitä enemmän yrityksellä on käytössään erillisiä järjestelmiä ja mitä suurempi tietomäärä on, sitä suuremmat hyödyt se integraatiosta saa. Itse integrointiprosessi on kohtuullisen nopea, keskimäärin parin kuukauden juttu, jonka hyödyt on helppo nähdä heti. Tarvittavat integraatiot kannattaa huomioida jo taloushallinnon ratkaisun, kuten Business Centralin, käyttöönottovaiheessa, jossa suurin osa integraatioista tehdään.
Lisäksi silloin, kun yritys ottaa jonkin uuden ohjelmiston käyttöön, voi sen integroiminen taloushallinnon ohjelmaan olla tarpeen.
Kokeneen kumppanin kanssa integraatioprosessi sujuu maltillisin kustannuksin nopeasti, ja tekninen toteutus tehdään avaimet käteen -periaatteella.
Yritykseltä vaaditaan selkeää tahtotilaa ja tavoitteen määrittelemistä. Hyvin tehty pohjatyö antaa raamit toteutukseen.
Oman liiketoiminnan ja sen prosessien huolellinen tunteminen on integraatioprojektin perusta. Prosessi kannattaa skannata huolella läpi jokainen osa huomioiden.
Liiketoiminta tehostuu, kun tietoja ei tarvitse koota eri järjestelmistä.
Integraatioiden hyötylista onkin vakuuttava:
- eri järjestelmissä oleva data on hyödynnettävissä yhdessä paikassa nopeasti ja joustavasti talousjohdon tueksi
- data on suuremman joukon käytettävissä ja sen muokkaaminen ja rikastaminen integraatiossa on mahdollista
- manuaaliset työvaiheet vähenevät, aikaa säästyy ja mikä tärkeintä, virheiden mahdollisuus pienenee
- liiketoiminnan yleiskuva hahmottuu paremmin ja samalla kokonaisuutta on helpompi hallita.
Kun taloushallinnon manuaaliset työvaiheet vähenevät, työaika on mahdollista hyödyntää mielekkäämpään, asiantuntemusta vaativaan työhön, kuten liiketoiminnan tukemiseen.
Lue lisää Business Centralista ja sen integraatiomahdollisuuksista.