Kymmenen energiayhtiön juurista syntynyt Ensin Palvelut aloitti toimintansa 1.4.2020 noin sadan hengen osaajajoukolla. Uuden yhtiön tehtävänä on asiakas- ja omistajayhtiöidensä asiakaspalvelun tuottaminen ammattitaitoisesti, kustannustehokkaasti, joustavasti ja suurella sydämellä. Keväällä 2020 yhtiön johto lähti rakentamaan yhdessä Azetsin kanssa tulevaisuuttaan – vahvuuksistaan kiinni pitäen, mutta tulevaisuuteen rohkeasti katsoen. Syntyi Ensinin strategia, joka antoi suunnan liiketoiminnalle ja sen kehittämiselle uuden yhtiön ensimmäisille toimintavuosille.
Ensin Palveluille konkreettiset kasvun tavoitteet tuleville vuosille
Ensin Palveluiden toimitusjohtaja Tuija Sipilä kertoo, että uutta yritystä luodessa oli alusta asti selvää, että strategiaprosessin läpivientiin tarvitaan kumppani, jolla palveluliiketoiminta ja asiakaspalvelu ovat keskiössä. ”Tarvittiin kumppani, jolla vahvan substanssiosaamisen lisäksi on toimintamallit hallussa ja kykyä haastaa oikeissa paikoissa”, Tuija Sipilä sanoo. Azetsia suositeltiin strategisen johtamisen kumppaniksi hänelle eri tahoilta, ja lopulta erityisesti Azetsin vahva näkemys palveluliiketoiminnasta ja strategiatyön kumppanuudesta käynnisti yhteistyön.
Virtuaalinen strategiatyö opetti uusia tekemisen tapoja
Strategiaprosessin tarkoituksena oli paitsi luoda vahva pohja yhtiön kasvulle ja kehitykselle, myös rakentaa ensinläistä identiteettiä ja toimintakulttuuria strategian työstön yhteydessä. Yhdessä Azetsin konsulttien Virpi Hämäläisen ja Nora Ojalan kanssa luotiin Ensin Palveluille liiketoimintastrategia, jonka työstämiseen osallistuivat yrityksen johto, hallitus ja henkilöstö.
Oman lisämausteensa prosessiin toi se, että kaikki tehtiin koronaviruspandemian vuoksi virtuaalisesti. Strategia tehtiin kokonaan etänä ja työpajat järjestettiin erilaisten sähköisten työkalujen avulla, jotka mahdollistivat yhteisen keskustelun ja ideoinnin. Etätyöskentely onnistui niin hyvin, että strategian ja liiketoiminnan kehityssuunnitelman aikaansaamisen lisäksi työskentelyssä käytetyt alustat ja työkalut jäävät Ensin Palveluille myös pysyvämpään käyttöön osaksi tekemisen tapoja.
Strategiaprosessin ohjaus ostopalveluna
Tuija Sipilä kertoo, että pienenä ja uutena yrityksenä tarvittiin erityisesti käsipari ottamaan yrityksen strategiaprosessin ohjaus haltuun. Azetsin konsulttien aktiivinen ja asiantunteva rooli mahdollisti sen, että strategiatyölle asetetut tavoitteet saavutettiin, ja osallistujat pystyivät keskittymään strategian sisältöön prosessin johtamisen sijaan. ”Koimme erittäin arvokkaaksi, että meitä haastettiin oikeissa paikoissa ja yhteistyö sujui tehokkaasti ja hyvässä hengessä huumorintajua unohtamatta”, Sipilä jatkaa.
Strategian laatimisesta alkanut kumppanuus Azetsin kanssa jatkuu nyt yhteistyöllä myös strategian toimeenpanossa ja viestinnässä. Azetsin konsulttien aktiivinen työskentelyote, ammattitaito ja huumorintajuinen tapa tehdä töitä vakuuttivat Tuijan myös seikoista, joita ei aluksi strategiatyössä oltu edes huomioitu. ”Juuri näin kumppanuus toimii parhaimmillaan; asiakasta haastaen ja kunnioittaen, sekä toiveita ja tarpeita sanoittaen ja ennakoiden”, Sipilä summaa.
Tutustu tarkemmin Azetsin strategisen johtamisen palveluihin
Kiinnostuitko? Ota yhteyttä.
Myynti palvelee sinua numerossa 010 756 4500 ja sähköpostitse osoitteessa myynti@azets.com.