Johtava maailmanlaajuinen lineaariratkaisujen valmistaja ja toimittaja Ewellix oli palvellut suomalaisia asiakkaita Ruotsista käsin, mutta katsoi, että myyntiedustaja Suomessa parantaisi asiakaspalvelua ja kasvattaisi yrityksen paikallisliiketoimintaa. Ewellix valitsi Azetsin paikalliseksi rekrytointikumppanikseen. Tammikuusta 2023 alkaen Ewellix on ollut osa Schaeffler Groupia, jolla on noin 83 000 työntekijää ympäri maailmaa ja joka on yksi maailman suurimpia perheyrityksiä.
Ewellix suunnittelee, valmistaa ja räätälöi lineaariratkaisuja erilaisiin teollisiin käyttökohteisiin auttaen asiakkaita vaihtamaan sähkötoimisiin ratkaisuihin.
”Valitsimme Azetsin rekrytointikumppaniksemme Suomessa, sillä sitä suositteli henkilö, jolla on laaja tuntemus rekrytointiyrityksistä. Olen todella iloinen siitä, että tartuimme suositukseen: olemme saaneet kaikin puolin erinomaista palvelua”, kertoo Ewellix AB:n Pohjoismaiden liiketoimintapäällikkö Mikael Glenndahl.
Employer of Record -järjestelyn (EOR) käyttö, pandemia ja erityinen profiili lisäsivät rekrytoinnin haastavuutta
Azetsin rekrytointikonsultin tuli välittää enemmän tietoa kuin mitä rekrytointiprosessissa yleensä: Koska Ewellixillä ei tällä hetkellä ole oikeussubjektin asemaa Suomessa, työsuhdetta ylläpitää EOR-järjestelmän alainen toimija. Employer of Record, eli EOR, on kolmannen osapuolen organisaatio, joka toimii työntekijän laillisena työnantajana ja käsittelee esimerkiksi palkanmaksuun ja verotusasiakirjoihin liittyvät asiat. Näin yrityksen ei siis tarvitse perustaa oikeussubjektia kyseiseen maahan.
Glenndahl sanoo: ”EOR-järjestely ei ole Pohjoismaissa yleinen, minkä vuoksi se tuli selittää hakijoille huolellisesti mahdollisten epäselvyyksien selventämiseksi. Herättäähän se kysymyksiä, että miksi tällaista tarvitaan. Azetsin rekrytointikonsultti selitti, miten EOR toimii ja miksi se ei ole hakijoille riski, vaikka juuri tällä hetkellä kansainvälisiä maksutapahtumia arvioidaan tarkkaan.”
”Tiesimme, että yleisesti ottaen olisi haasteellista löytää hakijoita, joilla olisi oikeanlainen profiili: tietoa toimialasta, markkinoista, kielitaidot jne. Ja tuolloin vallinnut pandemiatilanne toi oman osansa haasteisiin, sillä ihmiset eivät olleen niin kiinnostuneita vaihtamaan työpaikkaa”, Glenndahl kertoo, ”mutta Azetsin rekrytointikonsultti teki aivan loistavaa työtä: hän ymmärsi erittäin nopeasti, mitä olimme etsimässä. Hänen työskentelytapansa oli sofistikoitunut ja rauhallinen. Hän arvioi hakijoiden vahvuudet ja heikkoudet ottaen huomioon, mitä me Ewellixillä tarvitsimme, ja löysi sopivat ehdokkaat haasteista huolimatta.”
Ehdokkaiden pitäminen hyvin ajan tasalla kannatti
Ewellixin myyntiedustajana Suomessa parhaillaan toimiva Mika Halonen kertoo:”Rekrytointiprosessi kesti suhteellisen kauan, sillä matkojen järjestäminen Suomesta Ruotsiin kestää ymmärrettävästi jonkin aikaa. Suurin ero joihinkin muihin rekrytointiprosesseihin oli, että Azetsin rekrytointikonsultti välitti minulle runsaasti tietoa: viestintä oli erittäin selkeää ja perinpohjaista koko prosessin ajan. Tiesin koko ajan, mitä tulisi tapahtumaan seuraavaksi ja milloin odottaa uutisia. Arvostan sitä, että minulle annettiin rehellisesti tietoa asemasta – ei vain kohokohdista vaan myös mahdollisista huonoista puolista.”
Halonen lisää: ”Asema Ewellixillä oli ensimmäinen vaihtoehtoni alusta lähtien ja kieltäydyin muutamasta muusta työtehtävästä matkan varrella. Nyt tuntuu siltä, että olen kotona.”
Myös Glenndahl on tyytyväinen tulokseen: ”Sekä kollegat että asiakkaat pitävät Mikasta. Hän on erittäin asiantunteva ja on todella onnistunut nostamaan vauhtia Suomessa.
Tutustu tarkemmin Azetsin rekrytointipalveluihin
Kiinnostuitko? Ota yhteyttä.
Myynti palvelee sinua numerossa 010 756 4500 ja sähköpostitse osoitteessa myynti@azets.com.