Energiainfra-alalla toimiva Loiste ulkoisti kirjanpitopalvelut, konsernilaskennan ja palkkahallinnon palvelut Azetsille. Energiainfraa sekä uusia energiaratkaisuja tuottava yhtiö etsi kokonaisvaltaista kumppania taloushallinnon ulkoistukseen. Loisteen ja Azetsin välinen yhteistyö näkyy päivittäisessä työssä: Loisteen taloushallinnon prosesseja on selkeytetty ja moni prosessi on automatisoitu.
Alkuperäinen yhteistyö on laajentunut ja kattaa nyt myös esimerkiksi HR-ulkoistusta sekä raportointityökalut johdon raportointiin. Yhteistyön onnistumisen takana ovat olleet erityisen hyvin toimiva vuorovaikutus, tehokas projektinhallinta sekä Azetsin laaja palveluvalikoima.
”Azets tuntee hyvin energia-alan taloushallinnon prosessit ja erityistarpeet. Se on myös reagoinut nopeasti Loisteen muuttuviin tilanteisiin, ja esimerkiksi yrityskaupan yhteydessä se sai tehtyä nopeasti välitilinpäätökset konserniraportoinnin muuttuessa. Tiimi esittää säännöllisesti ratkaisuehdotuksia, miten työtä voisi helpottaa ja tehostaa”, Loisteen talouspäällikkö Saara Rimpiläinen kuvailee yhteistyötä.
Nopea käyttöönotto
Käyttöönottoprojekti alkoi vuoden 2020 lopussa, ja se kesti noin neljä kuukautta. Taloushallinnon keskeiset järjestelmät vaihdettiin ja prosessit uudistettiin vastaamaan uusia työtapoja. Loiste ja Azets työskentelivät viikoittain yhdessä. Sekä Azetsin että asiakkaan projektipäälliköt vastasivat projektin tehokkaasta toteutuksesta, ja Azetsin puolelta oli mukana myös osaamista kirjanpito-, konsernilaskenta- ja palkkahallinnonkin tiimeistä teknisten asiantuntijoiden lisäksi.
”Yhteistyö on ollut alusta alkaen ammattimaista ja projektinjohto jämäkkää. Olemme saaneet suoran yhteyden projektia toteuttaviin talous- ja IT-osaajiin, joilta on voinut kysyä hyvinkin spesifejä kysymyksiä. Projektit ovat edenneet koko ajan aikataulussa”, Rimpiläinen kertoo.
Hyödyt näkyvät päivittäisessä työssä
Yhteistyön hyödyt näkyvät päivittäisessä työssä. Loisteen taloushallinnon prosesseja on selkeytetty ja moni prosessi, kuten vakiomyyntilaskut sekä tilaukselliset ostolaskut, on automatisoitu. Järjestelmä täsmäyttää tiedon tuotteen vastaanottamisesta ja tiliöi asiakkaan puolesta. Tiliöinnin käsittely on siis täysin automaattista.
”Sopimukselliset laskut menevät automaattisesti tiliöinteihin ja meille jää hoidettavaksi vain hyväksyntäkierros. Käyttöliittymä on parempi kuin ennen, ja omasta tilausjärjestelmästämme on rakennettu liittymä ostolaskujen kierrätystä automatisoivaan pilvipohjaiseen P2P-järjestelmään”, Rimpiläinen kertoo.
Tämän lisäksi Azets on rakentanut Loisteelle uusia automaatioita laskentatapojen muuttuessa ja toteuttanut Ropo Capitalin reskontraan liittyvän integraatioprojektin.
”Uuden järjestelmän myötä saamme ajantasaiset tiedot myyntisaamisista, kun ennen tieto tuli kerran kuussa. Helpottaa työtä, kun ei tarvitse etsiä mahdollisia virheitä pitkältä ajanjaksolta”, Rimpiläinen sanoo.
Teknistä osaamista moniin tarpeisiin
Loiste on ollut tyytyväinen hyvän ja asiakaslähtöisen kumppanuuden lisäksi uusiin järjestelmiin, joita Azetsin teknologiatiimi pystyy räätälöimään monenlaisiin tarpeisiin. Se otti yhteistyön ensivaiheessa käyttöön uuden toiminnanohjausjärjestelmän Microsoft Dynamics 365 Business Centralin sekä Baswaren Purchase-to-Pay (P2P) -järjestelmän, joka automatisoi ja tehostaa merkittävästi ostolaskujen tarkastusta ja hyväksyntää.
”Azetsin merkittävä vahvuus on oma IT-osasto. Olemme tyytyväisiä myös järjestelmien käyttöliittymiin, ja asiakasportaali Azets Cozonesta näkee kokonaiskuvan yrityksen taloustilanteesta, raportoinnista, laskuista, palkanlaskennasta ja henkilöstöhallinnosta”, Rimpiläinen sanoo.
Kiinnostuitko? Ota yhteyttä.
Myynti palvelee sinua numerossa 010 756 4500 ja sähköpostitse osoitteessa myynti@azets.com.