Musti ja Mirri on Pohjoismaiden suurin lemmikkieläintarvikkeiden erikoisliikeketju. Suomessa Musti ja Mirri on kautta vuosien tunnettu erinomaisesta asiakaspalvelustaan sekä vahvasta sitoutumisesta siihen, että kaikki yhtiön valinnat tehdään eläinten parhaaksi.
Tukea muutoksen johtamiseen
Myymäläverkoston jatkuvasti laajentuessa on yhtiötasolla ollut tärkeää yhtenäistää ja sujuvoittaa tekemistä läpi Pohjoismaiden. Tämä on tarkoittanut laajempia muutoksia erityisesti yhteisissä toiminnoissa. Keväällä 2019 käynnistyi yhtä toimintoa koskeva laaja muutosohjelma. Varmistaakseen, että ohjelma saadaan toteutettua sujuvasti, päätettiin Mustissa ja Mirrissä kääntyä ulkoisen avun puoleen taholle, jonka kanssa on aiemmin tehty yhteistyötä esimiestyön kehittämisen kentällä.
"Päätin kääntyä Azetsin puoleen, koska heidän valmentajansa tunsi organisaation ja sen historiaa entuudestaan. Hän on esimieskunnassamme saanut paljon kiitosta asiantuntijuudestaan sekä kyvystä nostaa esiin olennaisen sekä haastaa esimiehiä mukavuusalueen ulkopuolelle", kertoo HR päällikkö Carola Rahkola (kuvassa alla).
Muutoksen ennakoitiin olevan kivuliain kyseisen organisaation tiimiesimiestasolle ja siksi heitä päätettiinkin tukea muutoksen johtamisen pienryhmävalmennuksella sekä henkilökohtaisilla coaching-prosesseilla. Näin päästiin yhdessä rakentamaan muutoksen johtamisen suunnitelmaa mutta samalla kullakin oli mahdollisuus saada tukea juuri oman tiiminsä osalta keskeisiin kysymyksiin. "Koen, että toteutettu prosessi palveli meitä. Valmentaja pystyi nopeasti osallistumaan muutostilanteeseemme ja tarttumaan viikoittain muuttuviin tilanteisiin ja tukemaan valmennettavia arjessa", Rahkola jatkaa.
Joustava ja yksilön tarpeet huomioiva lähestymistapa
Kuten muutostilanteille on tyypillistä, tätäkään tarinaa ei oltu kirjoitettu ennalta valmiiksi vaan se eli matkan varrella. Siksi joustava työskentelymalli ja sisältöjen tarkentaminen yhdessä tuettavan ryhmän kanssa oli keskeistä.
"Minusta on arvokasta, että yhtiössä osattiin ennakoida muutostuen tarve ja että siihen myös tartuttiin. Prosessissa mukana olevien esimiesten vastuulla on yhtiön tuotehallinta ja hankinnat, joissa onnistuminen vaikuttaa välittömästi liiketoiminnan kannattavuuteen. Siksi oli selvää, että keskeisintä oli turvata näiden toimintojen sujuva jatkuminen muutosmyllerryksen keskellä.
Oli myös toimivaa rytmittää tekeminen yhteiseen ja yksilölliseen osaan. Tämä prosessi oli taas hyvä muistutus siitä, kuinka erilaisia tarpeita muutostilanteet käynnistävät eri tiimeissä ja ihmisissä. Minuun teki vaikutuksen se, kuinka vakavasti tiimiesimiehet suhtautuivat oman muutosjohtamisosaamisensa kehittämiseen, ja kuinka valmiita he olivat ottamaan yhdessä tunnistamiamme keinoja kokeiluun arjessa”, kertoo prosessin valmentaja Nora Ojala Azetsilta.
Muutospolkua kuljettiin yhdessä reilun puolen vuoden ajan tarkentaen matkan varrella tarpeita. Myös coaching-prosesseja räätälöitiin alkuperäisestä suunnitelmasta pidemmiksi, jos sille nähtiin tarvetta. "Yhteistyö Azetsin kanssa oli asiantuntevaa, joustavaa ja ennen kaikkea valmennettavat kokivat saaneensa apua arkeensa", kiteyttää Rahkola.
Lue lisää Azetsin johtamisen palveluista.
Kiinnostuitko? Ota yhteyttä.
Myynti palvelee sinua numerossa 010 756 4500 ja sähköpostitse osoitteessa myynti@azets.com.