Työpöytä
 
 
 

Pamark

Asiakastarina

Vastuullisuus kilpailuetuna arjen toiminnassa

Pamark Group on Suomessa lähes 100 henkilöä työllistävä terveydenhuolto-,  HoReCa- ja puhtausalan tuotteita tarjoava yritys, joka syntyi maaliskuussa 2021 kahden perheyrityksen, MedKit Finland Oy:n  ja Pamark Oy:n yhdistettyä osaamisensa. Azetsin asiantuntemusta yritys on hyödyntänyt vastuullisuustyössään.

 

PamarkGroup_Tunnus_RGB_72dpi.jpg

Jo ennen Pamark Groupin syntyä vastuullisuus oli tärkeä teema molemmissa yrityksissä. Oppia haettiin kansainvälisten verkostojen kautta. Jo vuonna 2017 ranskalainen Ecovadis -yhtiö toteutti ensimmäisen vastuullisuuskatselmuksen, johon kimmoke tuli eurooppalaisen puhtaus- ja siivousalan yritysten yhteenliittymältä.

”Vielä tuolloin, 2017, vastuullisuusteema ei erityisesti resonoinut Suomessa”, kertoo Pamarkin Groupin hallituksen jäsen Jussi Nevas.

”Tänä päivänä tilanne sen sijaan on aivan toinen. Nyt vastuullisuus on kääntynyt selkeäksi kilpailutekijäksi, joka on saamassa sijaansa myös julkisissa kilpailutuksissa”, lisää yrityksen toimitusjohtaja Minna Åman-Toivio.

Tällä hetkellä yritys luotsaa eteenpäin omaa Pamark Greenline-kehittämishankettaan, jossa huomio on vihreissä tuotteissa, niiden hiilijalanjäljessä ja sen kompensaatiossa, eli hiilijalanjäljestä mennään kohti hiilikädenjälkeä. Tässä hankkeessa apuna on Azetsin vastuullisuuskonsultti, jonka johdolla yrityksen vastuullisuusraportti on laadittu.

Vastuullisuusraportin laatiminen ei ole liian suuri vuori ylitettäväksi

Vuoden 2021 syksyllä Pamarkissa päätettiin käynnistää vastuullisuusraportoinnin laatimisprosessi yrityksen johdolle tutun osaajan, Azetsin vastuullisuuskonsultin johdolla.

”Jussi on meillä kokenut laatuasioiden osaaja ja hänellä on paljon tietoa siitä, missä asiakkaat ja me yrityksenä olemme vastuullisuuden saralla. Sen sijaan ulkopuolisen benchmarkin saaminen mukaan oli ehdottoman tärkeää, jotta näemme, missä muu maailma, muut yritykset, ovat”, Minna kertoo Azets-yhteistyön taustoista.

”Ensimmäinen askel raporttiprosessissa oli yhteensä 160:n Azetsilta saamani vastuullisuuteen liittyvän kysymyksen läpikäynti. Vastausten avulla oma toiminta sitten pisteytettiin”, Jussi kertoo projektin käynnistymisestä.

”Vastasin ensin kysymyksiin itsenäisesti, jonka jälkeen sain avukseni muutaman kollegan, joiden kanssa pohdimme vastauksia ja sparrailimme niistä, jotta erilaiset näkökulmat tulivat varmasti huomioiduiksi. Sen jälkeen jäljellä oli vielä kolmas ja viimeinen kierros, jonka kävin Azetsin asiantuntijan kanssa läpi. Keskustelussa esille nousi vielä uusia näkökulmia”.

Pamarkin organisaatiossa vastuullisuusraportointi ja vastuullisuusasiat ylipäätään on otettu innokkaasti vastaan.

”Työntekijämme ymmärtävät, että nämä asiat kiinnostavat niin valmistajia, kuljetusliikkeitä, asiakkaita ja kaikkia toimijoita, ihan rahoittajia myöten”, Minna toteaa.

Myyjät, joilla on vastuullaan isoja Mehiläisen, NOHOn tai Lassila-Tikanojan kaltaisia asiakkuuksia, pääsevät Pamark Greenlinen avulla keskusteluissa asiakkaiden kanssa uudelle tasolle.

”Vastuullisuuden todella nopea korostuminen konkreettisiksi teoiksi asiakaskunnassa on tullut jopa hieman yllätyksenä, vaikka se onkin ollut kaikilla esillä jo pitkän aikaa. Pankeissa korostetaan, että yritysten lainan ehdot tai korkotaso on usein sidottu vastuullisuuden konkreettisiin toimiin, tämä näkyy myös Pamark Groupin omissa rahoitusneuvotteluissa”, toteaa Minna Åman-Toivio.

Vastuullisuus edellä

Erilaiset vastuullisuuden symbolit, kuten Joutsenmerkki, ovat olleet yritysmaailmassa käytössä jo vuosia, mutta yritykset ovat toimineet silti pääosin hintavetoisesti toimittajia valitessaan. Selkeä muutos on tähän tullut nyt, kun hinta jää vastuullisuuden jalkoihin. Nyt mennään vastuullisuus edellä. Toki edelleen pienemmät toimivat painottavat hintaa, mutta isompien asiakkaiden kohdalla muutos on tapahtunut.

”Asiakkailta kuulee jatkuvasti, että vastuullisuus on asia, joka ei ole enää ainoastaan tärkeä asia vaan pakko huomioida ihan käytännön toimissa”, Minna sanoo.

Millaisia odotuksia itse vastuullisuusraportin laatimisprosessiin Pamarkissa sitten oli ja kuinka odotukset täyttyivät? Oliko jotain, mikä kannattaa tehdä seuraavalla kerralla toisin?

”Projekti oli varsin inhimillisen kokoinen, ei liian suuri vuori kiivettäväksi”, Jussi kiteyttää oivallisesti.

Yhteensä projektiin kului aikaa pari kuukautta kaikkine kommenttikierroksineen. Aikaa kannattaa varata jo senkin vuoksi, ettei yksi henkilö pysty vastaamaan itsenäisesti kaikkiin, laajasti eri teemoja käsitteleviin kysymyksiin, vaan kattavan ja luotettavan tuloksen saamiseksi kysymyksiä on tarpeen käydä isommalla porukalla – ne kun on järjestetty aihealueittain reflektoitaviksi. Lisäksi useamman henkilön voimin pohtiminen auttaa sitouttamaan yrityksen henkilöstöä asiaan.

Yksi kehitysehdotus Jussille tulee mieleen.

"Olisi kiinnostavaa, jos järjestelmä pystyisi laskemaan kysymyksiin eri henkilöiden antamien vastausten keskiarvot ja kertoisi kysymykset, joiden vastauksissa on eniten hajontaa”.

Raportin jalkauttaminen on yrityksen laatukoordinaattorin, Sanna Tickin pöydällä. Sanna oli mukana raportin viimeistelyvaiheessa ja vastaa nyt tuotoksen implementoinnista.

Vastuullisuusraportti ei jää todellakaan pölyttämään yrityksen ö-mappiin, vaan Sannan johdolla sitä hyödynnetään monipuolisesti, osana Greenline-hanketta.

Kuin yhdestä suusta niin Minna, Jussi kuin Sannakin vinkkaavat, että ulkopuolisen osaajan hankkiminen vastuullisuusraportin laatimista suunnittelevalle yritykselle on aivan kriittisen tärkeää.

"Jos raportti olisi pitänyt laatia itse, ei siitä olisi tullut mitään. Mukaan tarvitaan asiansa osaava ulkopuolinen ammattilainen, joka osaa peilata yrityksen tilannetta suhteessa muihin. Me tiedämme missä me menemme – mutta se, miten sijoitumme muiden joukossa, siihen tarvitsemme ulkopuolista näkemystä. Iso kiitos tästä kuuluu Azetsin osaaville asiantuntijoille”, Minna toteaa.

Opas: Vastuullinen liiketoiminta

Vastuullisen liiketoiminnan edistäjän opas

Vastuullisen liiketoiminnan edistäjän opas kokoaa yhteen mittareita, määritelmiä, lainsäädäntöä ja vinkkejä vastuullisuuden edistämiselle. Tämä opas auttaa tarkastelemaan vastuullisuutta keskeisenä osana tämän päivän liiketoimintaa.
Lue lisää ja lataa opas sähköpostiisi download icon

puhelin ikoni    Kiinnostuitko? Ota yhteyttä.

Myynti palvelee sinua numerossa 010 756 4500 ja sähköpostitse osoitteessa myynti@azets.com.

puhelin ikoni    Kiinnostuitko? Ota yhteyttä.

Myynti palvelee sinua numerossa 010 756 4500 ja sähköpostitse osoitteessa myynti@azets.com.

Jätä yhteydenottopyyntö

Kyllä kiitos haluan, että käsittelette yhteydenottopyyntöni. Hyväksyn, että Azets vastaanottaa ja tallentaa yhteystietoni Azetsin tietosuojakäytännön mukaisesti.

Kyllä. Haluan saada Azetsilta uutiskirjeen, tietoa palveluista, kutsuja tapahtumiin ja webinaareihin. Voin milloin tahansa muokata tilauksiani tai perua viestit.